top of page

Plusgroep, ondersteuning en advies

Waar hoogbegaafde kinderen helemaal zichzelf mogen zijn! - en ouders ook!

We brengen hoogbegaafde kinderen samen met de bedoeling zich te ontwikkelen op cognitief, sociaal, emotioneel en creatief vlak. In dit proces fungeren wij als coach, niet als leermeester.

Bekijk ons aanbod

Plusgroepwerking

Schoolaanvullend aanbod voor hoogbegaafde kinderen vanaf de 3de kleuterklas

Onze plusgroepwerking gaat door in Ingelmunster. Onze trajecten gaan al 4 jaar door tijdens de schooluren, in overleg met de school. De focus ligt vooral op het oefenen van allerhande vaardigheden, psycho-educatie en persoonlijke opvolging. De kinderen worden aangemoedigd om hard te werken, net als in de klas.

481337286_1087586256507832_8361711668491988377_n.jpg

Schooljaar '25-'26
 

Uitdagend verrijken!

De Mix Kids Plusgroepen – voor kinderen vanaf de derde kleuterklas

De Mix Kids Plusgroep is een jaartraject dat start in oktober en loopt door tot het einde van het schooljaar. We komen wekelijks samen, met uitzondering van schoolvakanties en feestdagen. Deze groep is er speciaal voor kinderen die nood hebben aan extra uitdaging én een plek waar ze zich veilig, erkend en begrepen voelen. In onze werking staan drie pijlers centraal: ontmoeten, groeien en begrijpen.

​

Wat oefenen de kinderen concreet?

1. Sociale vaardigheden en weerbaarheid

Tijdens vrije spelmomenten leren kinderen elkaar beter kennen, spelen ze samen en oefenen ze:

  • hoe ze vrienden kunnen maken en behouden,

  • hoe ze op een respectvolle manier grenzen aangeven,

  • hoe ze kunnen omgaan met conflicten.

Bijvoorbeeld: een kind dat het lastig vindt om beurt te nemen of zijn idee op te geven, krijgt begeleiding om hierin sterker te worden.

2. Executieve functies

Dit zijn de denk- en gedragsvaardigheden die nodig zijn om doelgericht te kunnen werken. We oefenen deze via spelletjes, groepsopdrachten en projectwerk. Denk aan:

  • Plannen en organiseren (bv. een stappenplan maken voor een groepsproject),

  • Volgehouden aandacht (bv. concentratie houden tijdens een denkspel),

  • Cognitieve flexibiliteit (bv. leren schakelen als iets anders loopt dan verwacht),

  • Zelfbeheersing (bv. emoties leren reguleren als het spannend wordt of als iets niet lukt).

3. Samenwerken en doorzetten

Via uitdagende opdrachten en denkspelen worden de kinderen gestimuleerd om:

  • niet meteen op te geven bij moeilijke taken,

  • creatieve oplossingen te zoeken,

  • actief te luisteren naar anderen en samen te zoeken naar antwoorden.

Bijvoorbeeld: ze werken samen aan een raadsel of bouwen iets waarbij elk kind een rol opneemt.

4. Psycho-educatie over zichzelf

We besteden veel aandacht aan het leren kennen van jezelf. Thema’s die aan bod komen:

  • Hoogbegaafdheid: wat betekent dat voor mij?

  • Hooggevoeligheid: waarom voel ik dingen soms sterker dan anderen?

  • Omgaan met emoties: wat doe ik als ik boos of verdrietig ben?

  • Faalangst en perfectionisme: hoe kan ik leren dat fouten maken oké is?

Dit gebeurt op een speelse en veilige manier, via verhalen, rollenspelen en gesprekken op kindermaat.

Samenwerken.jpg

Zin gekregen om in te schrijven?

Project+

Een plusgroep voor jonge denkers en doeners

De Mix Kids Plusgroep is een jaartraject dat bewust opgebouwd is in drie grote themablokken. Elk blok biedt nieuwe uitdagingen, werkvormen en groeikansen. Kinderen schrijven in voor het volledige schooljaar, omdat we samen een proces doorlopen waarin vertrouwen, persoonlijke ontwikkeling en groepsdynamiek stap voor stap kunnen groeien.

Wanneer?

Iedere vrijdagvoormiddag tussen 9u en 11u45, vanaf 3 oktober, met uitzondering van schoolvakanties en feestdagen.

Voor wie?

Voor hoogbegaafde of meer- en hoogbegaafde kinderen vanaf het 3de leerjaar, die nood hebben aan verdieping, verbinding en een stimulerende leeromgeving.

Opbouw in drie projecten:

  1. Project 1 – Van pion tot spel
    Kinderen spelen en ontdekken verschillende bordspellen, oefenen vele vaardigheden en bedenken, ontwerpen en testen hun eigen bord- of kaartspel. Ze leren creatief en strategisch denken, werken planmatig en krijgen inzicht in spelmechanismen.

  2. Project 2 – Onderzoek & Ontwerp
    De kinderen gaan aan de slag als jonge onderzoekers en ontwerpers. Ze formuleren onderzoeksvragen, zoeken oplossingen en werken ideeën uit tot tastbare prototypes.

  3. Project 3 – Mini-onderneming
    In dit laatste blok verkennen we op speelse wijze het ondernemerschap: de kinderen bedenken een product of dienst, leren over marketing, samenwerking, presentatie en (fictieve) verkoop.

Prijs

Het volledige traject kost €995 voor het hele schooljaar. Dit is inclusief al het materiaal, voorbereiding, begeleiding en tussentijdse terugkoppeling naar ouders indien gewenst.

Begeleiding en groepsgrootte

We werken bewust in een kleine groep van maximum 10 kinderen. De groep wordt steeds begeleid door twee ervaren begeleiders, zodat er ruimte is voor persoonlijke opvolging, differentiatie en een veilige groepssfeer.

Zinzoekers

Samen denken, spelen en groeien in vertrouwen

Een veilige plek om te oefenen, ontdekken en groeien

Deze plusgroep is een plek waar kinderen mogen zijn wie ze zijn – met hun sterktes, gevoeligheden, twijfels en nieuwsgierigheid. We creëren een warme en veilige omgeving waarin vertrouwen, zelfinzicht en sociale groei centraal staan. Via spelen, onderzoeken, samenwerken en reflecteren leren kinderen zichzelf én elkaar beter kennen.

De focus ligt op:

  • sociale vaardigheden versterken,

  • onderzoekend en creatief leren,

  • omgaan met faalangst, hulp durven vragen en stap voor stap groeien in autonomie.

Wat oefenen de kinderen concreet?

  • Samenwerken & communicatie: kinderen leren hun ideeën delen, feedback geven en rekening houden met anderen.

  • Faalangst overwinnen: we maken ruimte voor proberen, fouten maken en opnieuw proberen. Fouten worden gezien als kansen om te leren.

  • Autonomie versterken: kinderen leren kiezen, plannen, hun eigen leerproces sturen en verantwoordelijkheid nemen.

  • Reflectie & zelfkennis: we nodigen kinderen uit om stil te staan bij hun gevoelens, gedrag en groeikansen.

  • Onderzoekend en creatief denken: via verhalen, opdrachten en filosofische vragen stimuleren we verbeelding en kritisch denken.

Projectwerking doorheen het schooljaar

Project 1 – Over dopjes en blinden
We dompelen ons onder in zintuiglijke ervaringen, empathie en creativiteit. Kinderen experimenteren met voelen, luisteren, samenwerken én leren hulp vragen en geven. We vertrekken hierbij vanuit de dopjesactie voor blinde geleide honden.

Project 2 – Filosoferen en schaken met verhalen
We denken samen na over grote en kleine vragen aan de hand van verhalen en spel. Schaakopdrachten dagen kinderen uit in logisch denken, zelfregulatie en plannen, terwijl filosofische gesprekken zorgen voor verdieping en verbondenheid. En dit telkens vanuit herkenbare verhalen met inspirerende personages die tot de verbeelding spreken.

Project 3 – Van letter tot boek
Kinderen worden zelf makers: ze schrijven, ontwerpen en bundelen hun eigen verhalen. Ze oefenen in doorzetten, feedback verwerken en trots zijn op hun creaties. Ze ontdekken hoe je van een leuk idee tot een boek in de winkel komt, ze leren oude boekdrukkunst kennen en ontdekken dat papier iets heel bijzonder is.

Praktische informatie

Wanneer?

Elke woensdagnamiddag, van oktober tot juni, uitgezonderd schoolvakanties en feestdagen.

Telkens van 14u tot 16u

Voor wie?

Voor kinderen vanaf de derde kleuterklas tot het derde leerjaar die willen groeien in zelfvertrouwen, sociale interactie en creatief denken.

Prijs

Het volledige jaartraject kom op €995.
Inschrijven per module is mogelijk op aanvraag en bedraagt €350 per module.

Groep & begeleiding

We werken in een kleine groep van maximum 10 kinderen, met 2 begeleiders. Zo is er voldoende ruimte voor individuele aandacht, veiligheid en verbinding.

Brein_edited.jpg
bottom of page